دانستنی‌های نوجوان |‌ شعبده‌بازی در آشپزخانه
  • کد مطالب: ۲۲۹۹۸۲
  • /
  • ۰۷ خرداد‌ماه ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۷

دانستنی‌های نوجوان |‌ شعبده‌بازی در آشپزخانه

کلم بنفش را خرد (رنده) کنید و ۵ دقیقه در آب داغ بریزید. پس از آن، باید مایع بنفش‌رنگی داشته باشید که با استفاده از آب‌کش، آب کلم بنفش را درون لیوان دوم خالی کنید.

مریم پورحقیقی -

مرحله ۱: یک قاشق جوش‌شیرین در یک لیوان بریزید و آن را از آب پر کنید. وقتی جوش‌شیرین در آب حل شد، محلول باید بی‌رنگ باشد.

مرحله ۲: کلم بنفش را خرد (رنده) کنید و ۵ دقیقه در آب داغ بریزید. پس از آن، باید مایع بنفش‌رنگی داشته باشید که با استفاده از آب‌کش، آب کلم بنفش را درون لیوان دوم خالی کنید.

مرحله ۳: لیوان سوم را از سرکه پر کنید. سرکه باید بی‌رنگ باشد.

حالا دست‌به‌کار شوید!
مقداری آب کلم بنفش درون لیوان اول بریزید. آب به شکل جادویی به رنگ آبی درخواهدآمد. مقداری از مایع بنفش را درون لیوان سوم بریزید. محلول آن به رنگ قرمز تغییر خواهد کرد!

شعبده‌بازی هنوز تمام نشده است! اگر در لیوان سوم که به رنگ قرمز درآمده کمی جوش شیرین بریزید، مشاهده خواهید کرد رنگ محلول دوباره بنفش خواهد شد.

جالب است بدانید این همان اتفاقی است که در معده و هنگام اسیدی شدن و خوردن شربت معده اتفاق می‌افتد. یعنی خاصیت اسیدی خنثی می‌شود.  

اسید‌ها و باز‌ها چه موادی هستند؟

اسید‌ها و باز‌ها از معروف‌ترین موادی هستند که در هر آزمایشگاه شیمی وجود دارند. کاربرد فراوانی هم دارند. اطراف ما پر از موادی است که خاصیت اسیدی یا بازی دارند.

برای نمونه، آب‌لیمو یا سرکه جزو اسید‌ها هستند. اسید‌ها معمولا ترش‌مزه‌اند البته بعضی از آنها سمی و خطرناک‌اند، اما صابون، جوش‌شیرین، پاک‌کننده‌ها و مایع سفیدکننده مواد بازی هستند. باز‌ها مزه‌ای تلخ یا گس دارند.

مواد بسیار زیادی هم هستند که نه خاصیت اسیدی دارند، نه خاصیت بازی، مانند آب.
شاید برای اینکه در جایی شناخته شوید به یک نفر نیاز داشته باشید که شما را به دیگران معرفی کند.

شناساگر‌ها همان معرف‌هایی هستند که با تغییر رنگ، مواد اسیدی و بازی را مشخص می‌کند. یکی از شناساگر‌های طبیعی، آب کلم بنفش است.

مواد و وسایل لازم:

۳ لیوان شفاف
۴/۱ کلم بنفش کوچک
جوش شیرین
سرکه
یک کاسه آب داغ

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.